هشدار شركت كنندگان در یك همایش صلح در لندن نسبت به ماجراجویی غرب علیه ایران
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار ایرنا، شركت كنندگان در این همایش كه با عنوان 'صلح در دوران زندگی من' برگزار شد، به بررسی عواقب ناگوار جنگ و نظامی گری در جهان پرداختند و اعلام كردند كه نهادهای مدنی و تشكل های ضدجنگ باید برای تقویت صلح و ثبات در جهان تلاش های خود را مضاعف كنند.

آقای 'ویجی مهتا' رییس انجمن 'اتحاد برای صلح' و سازمان دهنده این همایش طی سخنانی گفت: ما این همایش بین المللی را ترتیب دادیم چون احساس می كردیم جهان در شرایط خطرناكی قرار دارد. اتفاقات در سوریه بسیار دلخراش است و متاسفانه شرایط هر روز بدتر می شود.

وی اظهارداشت: قیام های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هنوز سر و سامان نگرفته و كشورها ثبات لازم را ندارند و همزمان صدای طبل جنگ با ایران از هر زمان بلندتر است، در حالی كه مشكلات ناشی از جنگ در افغانستان و عراق همچنان لاینحل باقی مانده است. ما نیازمند برگزاری چنین جلساتی در سطح بین المللی هستیم تا به این مشكلات رسیدگی كنیم و دیگران را مطلع سازیم.

این همایش بین المللی پنجشنبه شب با حضور جمعی از سیاستمداران، محققان، اعضای نهادهای غیردولتی، اصحاب رسانه و دیگر علاقه مندان به مسائل بین المللی در هتل هیلتون لندن برگزار شد.

در ابتدای همایش فیلمی در مورد خیریه تازه تاسیس ' 4دی.' نمایش داده شد و سپس بارونس 'جنی تانگ' عضو مجلس اعیان و از سیاستمداران حزب لیبرال دموكرات انگلیس به سخنرانی پرداخت.

وی اظهار داشت: من از همان سال 2001 و هنگام حمله به افغانستان مخالف جنگ بودم و همانطور كه در نوشته هایم گفته ام جنگ هیچ دردی را دوا نمی كند. به خاطر دارم چگونه در یك جلسه حزبی لیبرال دموكرات ها هنگامی كه پیشنهاد كردم به جای فرو ریختن بمب بر سر مردم افغانستان، به آنها غذا و دیگر كمك انسانی برسانیم، مورد تمسخر قرار گرفتم.

وی افزود: تصور به تله انداختن مردی كه در غار زندگی می كند- اسامه بن لادن-، با بمباران مردم بیگناه تصور بسیار غلطی بود. حال بعد از گذشت 11 سال می بینیم كه مشكلات مردم افغانستان همچنان پا برجا است.

این عضو مجلس اعیان انگلیس ادامه داد: من پیام ضد جنگ را در مورد عراق هم به حزبم دادم. ما امروز در یك دنیای به هم پیوسته زندگی می كنیم. مشكل انسانهای دیگر مشكل ما نیز هست.

وی با محكوم كردن حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا به افراد غیرنظامی گفت: این بسیار ناراحت كننده و خارج از شهامت است كه فردی هزاران كیلومتر دورتر در یك اتاق دكمه ای را فشار دهد و بمب و موشك را بر سر افرادی در مكان های دیگر بریزد، افرادی كه در بسیاری از موارد كاملا بی گناه هستند.

خانم تانگ تصریح كرد: یكی از وظایف ما مقابله با تجارت اسلحه است، چرا كه نظامی گری مشكلی را حل نمی كند. البته خبر خوب این است كه در سال های اخیر افكار عمومی و حتی برخی از سیاسیون به این نتیجه رسیده اند و به همین دلیل هر وقت موضوع حمله نظامی مطرح می شود، سر و صدای زیادی بلند می شود و دولت ها مجبور می شوند بعضا جنگ را از معادلات خود حذف كنند.

وی در مورد نابرابری ها و تبعیضات حاكم بر جهان نیز گفت: متاسفانه ما در جهانی زندگی می كنیم كه مملو از نابرابری و تبعیض است. برای مثال مناقشه بین اسراییل و فلسطین یكی از نمونه های بارز نابرابری است.جهان نباید نسبت به این نابرابری كه برای دهه ها بر مردم فلسطین تحمیل شده است، سكوت كند.

' من بارها به اسراییل سفر كرده ام و هر بار كه به آنجا می روم می بینم كه شرایط خود عرب های ساكن اسراییل(سرزمین های اشغالی) روز به روز بدتر می شود. چون اصولا اسراییل خود را یك حكومت بهودی می داند و به همین خاطر هر روز قوانین سخت تری برای عرب ها وضع می كند به نحوی كه آنها كاملا به شهروندان درجه دو تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: البته با قیام های اخیر در منطقه و گرایش مردم به سمت احزاب اسلامی از جمله اخوان المسلمین، اسراییل بیش از پیش منزوی شده و دوستان خود را در منطقه از دست می دهد. در حقیقت آمریكا باید همواره جور اسراییل را بكشد. من بارها از زبان خود آمریكایی ها شنیده ام كه می گویند ما واقعا از دفاع بی چون و چرا از اسراییل خسته شده ایم.

وی تاكید كرد: امروز طوری وانمود می شود كه ایران خطر بزرگی است و ادعا می كنند اگر ایران اتمی شود دنیا دچار فاجعه می شود. اما هیچ كس به اسراییل و اینكه در زرادخانه خود چند سلاح اتمی انبار كرده است، كاری ندارد. من همیشه گفته ام دست از این بازی های مسخره بردارید. این اتهامات فقط باعث خطرناك تر شدن شرایط می شود.

سر 'ریچارد جولی' رییس سابق مركز مطالعات دانشگاه ساسكس انگلیس نیز طی سخنانی در این همایش گفت: به نظر من امروز مهمترین مساله خلع سلاح است. تصور غلطی كه وجود دارد این است كه سلاح باعث امنیت می شود.

وی افزود: من می خواهم برای اثبات نادرستی این تصور از كشور كاستاریكا مثال بزنم. كشوری كه بعد از كودتای 1948 تصمیم می گیرد ارتش خود را به نوعی منحل كند. وقتی من از یكی از افراد سرشناس نظامی علت این كار را پرسیدم او به شوخی گفت چون دیگر آمریكا دلیلی برای حمله به ما ندارد.

وی ادامه داد: آنها در طول تمام این سالها هرگاه مشكلی با كشور دیگر داشته اند آن را از طرق مسالمت آمیز و دیپلماتیك حل كرده اند.

'وقتی من از سیاسیون آنها می پرسم شما چگونه این كار را می كنید؟ آنها می گویند از طریق آموزش و دموكراسی'.

آقای جولی افزود: آنها از كودكی به بچه هایشان آموزش می دهند كه نیازی به اسلحه نیست. امروز در جهان فقط 19 كشور ارتش و نیروی نظامی ندارند و نكته جالب اینجاست كه این كشور ها جزو امن ترین كشور های جهان نیز به شمار می روند.

دكتر 'تیم والیس' رییس موسسه 'نیروی صلح بر ضد خشونت' كه مقر آن در بروكسل است، سخنران نهایی این همایش بود كه با اشاره به انقلاب های مردمی در جهان عرب، گفت: ما در غرب همیشه برای مواجهه با چنین مسائلی دو گزینه را در پیش روی خود قرار می دهیم؛ یا می گوییم مشكل به ما ربطی ندارد و بهتر است خودشان آن را حل كنند و یا اینكه با نیروی نظامی و بمباران می خواهیم آن را حل كنیم.

وی تاكیدكرد: موسسه ما تمام تلاشش این است كه راه سومی را معرفی كند و آن دخالت و حل مشكل از طریق مذاكره با طرفین دعوا است. این راه حل در كشور فیلیپین بسیار موفق بود. ما می خواهیم به همگان بگوییم همان گونه كه والدین دعوای بین كودكان را از راه مسالمت آمیر حل می كنند ما هم می توانیم منازعات منطقه ای و بین المللی را از طرق صلح آمیز و دیپلماتیك حل و فصل كنیم.

در پایان این همایش، نشست پرسش و پاسخ برگزار شد و سخنرانان به سوالات شركت كنندگان پاسخ دادند.

آقای 'مهتا' در پاسخ به این سوال كه غرب در حال حاضر چه باید بكند؟ گفت: همان گونه كه من در كتاب ها و مقالاتم گفته ام غرب در وهله اول باید این خرابكاری هایی را كه در جهان كرده به نوعی جمع و جور كند و سر و سامان بدهد. دوم، باید باند های فاسد اقتصادی- نظامی را از بین ببرد. برای مثال به یاد داریم كه چگونه قضیه فروش جنگنده های نظامی توسط انگلیس به عربستان به دلیل پرداخت رشوه باعث آبروریزی شد.

'سوم اینكه ما باید سیستم چین را به عنوان یك سیستم موفق بررسی كنیم. چین بیش از هر كشور دیگری در جهان توانسته است با فقر مبارزه كند و خود را به عنوان یك قدرت نمونه در جهان معرفی كند. چهارم، برای پیشرفت كشورهای در حال توسعه تجربیات و آموزه های خود را در اختیارشان قرار دهیم و در نهایت اینكه یك اصلاحات سریع در سازمان ملل انجام دهیم.'

وی افزود: سازمان ملل نقاط مثبت بسیاری دارد ولی در چند زمینه ضعیف عمل كرده است. علت اصلی بعضی از مشكلات به خاطر این است كه بعضی از ساختارها و قوانین و مقررات بین المللی متعلق به 60 سال پیش است. امروز دنیا تغییر كرده و قوانین نیز باید با توجه به شرایط تغییر كند.

خانم تانگ نیز در پاسخ به این سوال كه چرا فقط مردان می جنگند؟ گفت ما زن ها هم بی تقصیر نیستیم. درست است كه طبع ما زن ها مصالحه جویانه تر است ولی نباید فراموش كنیم كه ما زن ها پسرهایمان را طوری تربیت می كنیم كه جنگنده و قوی باشند. ما به پسرانمان به درستی آموزش نمی دهیم.

وی درباره 'اقتصاد جنگ' نیز گفت: متاسفانه جنگ برای برخی از انواع تجارت ها در جهان خیلی خوب و سودآور است. شما كارخانجات اسلحه سازی در آمریكا را ببینید، آنها در جنگ عراق سود بسیار زیادی بردند. جالب اینجاست كه بعد از ویران كردن عراق همین كارخانجات نیروهای خود را به اصطلاح برای بازسازی عراق روانه آنجا كرده اند.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: دریاچه , ماکرو ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: